29.06.2020 11:33
Iako se COVID-19 pojavio u 2019. godini, točnije prije kraja poslovne godine (31.12.), na dan 11. ožujka 2020. godine Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) je proglasila globalnu pandemiju zbog koronavirusa. U nastavku donosimo više o utjecaju pandemije COVID-19 na financijsko izvještavanje poslovnih subjekata.

Going concern

Vremenska neograničenost poslovanja (going concern) je sposobnost društva da nastavi poslovati najmanje u roku od godine dana od dana posljednjih financijskih izvještaja. Prilikom procjene vremenske neograničenosti poslovanja, potrebno je razmotriti učinke COVID-19 na ekonomske uvjete subjekta i je li taj događaj uveo značajnu nesigurnost u sposobnost subjekta da nastavi s vremenski neograničenim poslovanjem. Svaka uprava bi prilikom procjene trebala pružiti informaciju o stvarnim i potencijalnim utjecajima COVID-19, u mjeri u kojoj je to moguće a na temelju procjene njihovih poslovnih aktivnosti, financijske situacije i ekonomskog učinka u 2019. godini kako bi financijski izvještaji za 2019. godinu bili fer prikazani.

Prilikom procjene vremenske neograničenost poslovanja (going concern) uprava društva može zaključiti da je ta računovodstvena pretpostavka primjerena ako je poslovni subjekt u prošlosti poslovao profitabilno i ima brzi pristup financijskim sredstvima. U drugim slučajevima će biti potrebno raditi dodatne analize prije nego se uprava uvjeri da je pretpostavka trajnog poslovanja primjerena. Dalje, ako pojava COVID-19 stvara materijalne nesigurnosti o tome je li subjekt sposoban nastaviti s vremenski neograničenim poslovanjem, navedeno je potrebno objaviti u financijskim izvještajima. Naposljetku, ako uprava nakon datuma izvještavanja procjeni da namjerava likvidirati subjekt ili prekinuti poslovanje, subjekt neće pripremati svoje financijske izvještaje na osnovi vremenske neograničenosti poslovanja.

MRS10 Događaji nakon datuma bilance

Događaji nakon datuma bilance su oni događaji koji su nastali nakon datuma posljednjih financijskih izvještaja, a koji zbog svog značajnog utjecaja trebaju biti objavljeni u financijskim izvještajima. Takav događaj je globalna pandemija zbog koronavirusa. Kada uprava društva procijeni da li se pojava pandemije mora tretirati kao događaj koji zahtijeva usklađivanje u financijskim izvještajima na dan 31. prosinca 2019. godine, društvo je u obvezi kontinuirano procjenjivati koji su utjecaji COVID-19 na financijske izvještaje i da li oni zahtijevaju usklađenje u financijskim izvještajima ili samo objavu prema Međunarodnom računovodstvenom standardu 10 Događaji nakon datuma bilance.

Događaji nakon datuma bilance su oni koji imaju povoljne i nepovoljne posljedice za poduzeće, a koji su nastali između datuma bilance i datuma na koji je odobreno izdavanje financijskih izvještaja. Datum odobravanja je datum na koji je menadžment poduzetnika odobrio financijske izvještaje zajedno s godišnjim izvješćem. Prema MRS 10 Događaji nakon izvještajnog razdoblja propisuje obvezu usklađivanja financijskih izvještaja i objavljivanje o događajima nastalim nakon datuma bilance, a razlikuju se dvije vrste događaja i to usklađujući - događaji koji potvrđuju okolnosti koje su postojale na datum bilance (događaji nakon datuma bilance koji zahtijevaju usklađivanje) i ne usklađujući: događaji koji potvrđuju okolnosti koje su nastale nakon datuma bilance (događaji nakon datuma bilance koji ne zahtijevaju usklađivanje). Konačni cilj je obveza objavljivanja podataka o događajima koji su nastali u razdoblju od datuma bilance do datuma na koji je odobreno izdavanje financijskih izvještaja.

Novi rokovi za predaju GFI-ja za 2019. godinu

Slijedom okolnosti vezanih uz pojavu epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 u "Narodnim novinama" broj 42/20. objavljen je Zakon o izmjeni i dopunama Zakona o računovodstvu čijim se odredbama ministru financija daje ovlast da u slučajevima posebnih okolnosti podzakonskim aktom produži rokove za predaju godišnjih financijskih izvještaja i ostale računovodstvene dokumentacije. S tim u vezi u broju 43. "Narodnih novina" od 8. travnja 2020. objavljen je Pravilnik o rokovima predaje financijskih izvještaja i računovodstvene dokumentacije u posebnim okolnostima koji je stupio na snagu 9. travnja 2020., a kojim se propisuju rokovi za dostavljanje financijskih izvještaja i druge računovodstvene dokumentacije za vrijeme trajanja posebnih okolnosti.

Prema člancima 7. i 8. Pravilnika rok za dostavu GFI-ja za statističke i druge potrebe i Izjave o neaktivnosti za prethodnu poslovnu godinu određen je do 30. lipnja 2020. godine. Do 31. kolovoza 2020. određen je rok za predaju GFI-ja za javnu objavu i nefinancijskih izvješća (članak 5. i 6. Pravilnika). Sukladno članku 6. stavku 2. Pravilnika konsolidirano godišnje izvješće zajedno s pripadajućim revizorskim izvješćem mora se dostaviti Financijskoj agenciji radi javne objave najkasnije do 31. listopada 2020. godine.

Ana Paštrović, mag. iur.

ugovor o alotmanuNovi Zakon o turizmu objavljen je 27. prosinca 2023. godine u Narodnim novinama (156/23), a stupio je na snagu s 1. siječnja 2024. godine. Uvedene su brojne izmjene u načinu upravljanja turizmom u skladu s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, koji financira EU. U roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona postojeće turističke zajednice dužne su uskladiti svoje opće akte s odredbama Zakona. Autor u članku donosi pregled noviteta koje donosi novi Zakon o turizmu.

U najširem značenju, inspekcijski nadzor obuhvaća kontrolu nad zakonitošću rada i postupanja pravnih i fizičkih osoba, kojeg, u okviru  zakonom propisanog djelokruga rada i ovlaštenja, neposredno provode nadležni inspektori. Inspekcijske poslove u području trgovine, usluga, zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda obavlja tržišna inspekcija Državnog inspektorata. Što najčešće kontroliraju tržišni inspektori u prodavaonici i koje mjere su ovlašteni i obvezni poduzeti protiv nadziranog trgovca kada utvrde da se isti ne pridržava propisanih obveza i/ili zabrana,  pišemo u nastavku ovoga članka.

U suvremenim uvjetima poslovanja poduzetnički inkubatori imaju važnu ulogu u pružanju podrške malim i srednjim poduzećima, kako na lokalnoj, tako i na regionalnoj razini. Ukratko, poduzetnički inkubatori nude širok spektar usluga te su u svome razvoju u posljednja dva desetljeća znatno napredovali od pružanja usluge najma poslovnog ili radnoga prostora do pružanja cijeloga niza specijaliziranih usluga. Autor u članku pojašnjava važnost poduzetničkih inkubatora s osvrtom na inkubator PISMO, zahvaljujući kome je grad Novska postao centar gaming industrije.

Proljeće nam kuca na vrata i Uskrs je sve bliže, a radnici očekuju vidjeti isplatu uskrsnice na svojim računima. No, imaju li baš svi zaposlenici pravo na uskrsnicu? S jedne strane oni poslodavci koji su to u obvezi, a s druge strane oni poslodavci koji to želei imaju financijskih mogućnosti, nagrađuju svoje zaposlenike prigodnom nagradom u obliku uskrsnice. Tko je obvezan isplatiti uskrsnicu? Koliki dio se može isplatiti neoporezivo? Što u slučajuda zaposlenik ima blokiran račun? Autor u članku donosi odgovore na aktualna pitanja vezana uz porezni tretman isplate uskrsnice, koliki je propisani neoporezivi dio te na koje se sve načine ista može isplatiti.

Vijeće Europske unije donijelo je 24. travnja 2023. godine nova pravila o transparentnosti plaća, odnosno Direktivu (EU) 2023/970 Europskog Parlamenta i Vijeća o jačanju primjene načela jednakih plaća muškaraca i žena za jednak rad ili rad jednake vrijednosti putem transparentnosti plaća i mehanizama izvršenja.1 Predmetnom Direktivom utvrđuju se minimalni zahtjevi za jačanje primjene načela jednake plaće muškaraca i žena za jednak rad ili rad jednake vrijednosti iz članka 157. UFEU-u, te postrožavanje zabrane diskriminacije iz članka 4. Direktive 2006/54/EZ, posebno putem transparentnosti plaća i ojačanih provedbenih mehanizama. Države članice dužne su pravila Direktive implementirati u nacionalna zakonodavstva u roku od tri godine od donošenja Direktive, te se primjenjuju kako na poslodavce u javnom sektoru, tako i na poslodavce u privatnom sektoru. Shodno tome, u nastavku teksta biti će više riječi o najznačajnijim pravilima koje donosi nova EU Direktiva o transparentnosti plaća, za poslodavce i radnike.